Benzină în loc de motorină în rezervor: Ce se întâmplă dacă ai greșit
Greșeala de a alimenta cu benzină un motor diesel este mai frecventă decât ai crede, chiar și în rândul șoferilor experimentați. Din grabă sau din rutină, poți ajunge să pui carburantul greșit în rezervor, ceea ce poate avea urmări de la inofensive până la dezastruoase pentru motorul mașinii tale. Totul depinde de cât de repede îți dai seama de eroare și cum acționezi imediat după aceea.

În cazul în care ai pus 5 litri de benzină într-un rezervor destinat motorinei, e esențial să nu pornești motorul sub nicio formă. Chiar și o pornire scurtă poate trimite combustibilul greșit spre sistemul de injecție și poate compromite componente esențiale ale propulsorului, transmite Știri.md cu referire la playtech.ro.
Când ai noroc: recunoști greșeala la timp și nu pornești motorul
Dacă îți dai seama de eroare înainte să pornești mașina, situația este relativ simplă. Nu ai afectat motorul, iar soluția este evacuarea completă a carburantului din rezervor. Acest lucru poate fi realizat fie cu ajutorul unei firme de depanare auto care intervine la fața locului, fie prin transportarea mașinii la un service.
Unele mașini permit scoaterea carburantului prin deconectarea furtunului care merge către filtrul de combustibil. Apoi, la punerea contactului (fără a porni motorul), pompa va extrage combustibilul, care poate fi colectat fără să ajungă în sistemul de injecție. Costurile pentru o astfel de operațiune pornesc de la 250-300 de lei și pot ajunge la peste 600 de lei, în funcție de complexitatea intervenției și dacă este necesară și curățarea sistemului de alimentare.
Când apar probleme: pornești motorul cu amestecul greșit
Dacă ai turnat 5 litri de benzină într-un rezervor cu motorină și ai plecat la drum, lucrurile se complică. Benzina are proprietăți complet diferite de cele ale motorinei: nu oferă lubrifierea necesară pentru pompa de înaltă presiune și pentru injectoare, este mai acidă și poate provoca coroziuni, iar diferențele de densitate pot duce la colmatarea filtrului de combustibil.
În acest scenariu, motorul poate începe să scoată fum, să bată sau să se oprească brusc. Cele mai expuse piese sunt pompa de injecție și injectoarele, care pot suferi uzură accelerată sau chiar distrugere completă. În cazuri grave, pistonul se poate bloca și motorul poate ceda, necesitând reparații costisitoare sau chiar înlocuirea totală a ansamblului.
Specialiștii atrag atenția că riscul de avarie este direct proporțional cu proporția de benzină introdusă. Dacă ai pus doar 1-2 litri într-un rezervor de 50 litri, e posibil să faci plinul cu motorină și să nu apară probleme. Dar 5 litri de benzină, mai ales într-un rezervor parțial gol, pot crea un amestec periculos.
Cum limitezi pagubele dacă ai pornit motorul
Dacă ai apucat să pornești mașina după ce ai alimentat greșit, oprește-o imediat ce îți dai seama. Nu mai încerca să o muți din loc și contactează o firmă de depanare sau un service auto autorizat. În acest punct, va fi nevoie nu doar de golirea rezervorului, ci și de curățarea completă a sistemului de alimentare și, eventual, de înlocuirea filtrului de combustibil.
Costurile pot varia între 600 și 1.500 de lei, în funcție de gravitatea situației. Însă, în comparație cu pagubele unui motor distrus, intervenția preventivă este de departe alegerea înțeleaptă.
În concluzie, chiar dacă pare o greșeală minoră, alimentarea cu benzină în loc de motorină este o problemă serioasă. Reacționează rapid, nu porni motorul și cere ajutor de specialitate. Un moment de neatenție poate duce la costuri de mii de lei dacă nu gestionezi corect situația.