Benzină din aer: Invenția care promite să rescrie regulile mobilității
Un startup american a prezentat recent un dispozitiv de mărimea unui frigider care promite să producă benzină folosind doar aer, apă și energie regenerabilă. Dacă pare prea frumos ca să fie adevărat, ei bine, nu e: invenția există, funcționează și a fost deja demonstrată public în New York. Se numește Aircela și ar putea transforma radical modul în care privim combustibilii fosili – fără să-i mai folosim deloc.

Într-o lume în care mașinile electrice încă sunt un lux pentru cei mai mulți, iar extragerea mineralelor necesare bateriilor ridică alte probleme ecologice, soluția propusă de Aircela pare desprinsă dintr-un roman SF. Dar tocmai asta o face atât de captivantă, transmite Știri.md cu referire la playtech.ro.
Dispozitivul creat de Aircela este, în esență, o unitate de captare directă a carbonului (Direct Air Capture – DAC), combinată cu un mic reactor de sinteză a combustibilului. Adică, o mini-fabrică portabilă, capabilă să extragă dioxid de carbon din aer, să-l combine cu hidrogenul obținut din apă și, cu ajutorul energiei regenerabile, să genereze benzină reală. Nu un substitut, nu o alternativă pe bază de etanol, ci combustibil 100% compatibil cu orice mașină cu motor termic.
Aircela a demonstrat întregul proces live, într-un eveniment public la New York. Pe spatele dispozitivului se află chiar o pompă de benzină clasică, de unde poți alimenta direct. Combustibilul rezultat nu conține sulf, etanol sau metale grele și poate fi folosit imediat.
După cum a explicat CEO-ul Eric Dahlgren, „nu am construit un prototip. Am construit o mașină care funcționează.” În forma actuală, aparatul captează 10 galoane de CO₂ pe zi și produce aproximativ un galon de benzină – cam 3,78 litri. Rezervorul integrat poate stoca până la 17 galoane, ceea ce ar putea acoperi, în teorie, nevoile săptămânale ale unui șofer obișnuit.
Soluție de tranziție sau o revoluție în transport?
În mod evident, un singur aparat nu poate schimba radical balanța globală a emisiilor. Dar Aircela pariază pe puterea scalabilității. Dimensiunea redusă a mașinăriei permite atât folosirea individuală (în curtea casei tale), cât și integrarea în benzinării, parcări industriale sau containere maritime. Compania speră să înceapă producția în toamna lui 2025, cu ținta declarată de a aduce combustibili neutri din carbon în cât mai multe locuri, cât mai repede.
Este un pariu ambițios, dar într-un context în care doar 8% din autoturismele din SUA sunt electrice, iar peste 90% din cele din lume funcționează încă pe benzină sau motorină, abordarea Aircela ar putea fi răspunsul realist la o problemă globală urgentă.
Spre deosebire de mașinile electrice, această soluție nu necesită schimbarea întregii infrastructuri, nici înlocuirea parcului auto existent. Practic, îți poți păstra mașina ta pe benzină și contribui totuși la reducerea emisiilor de carbon.
Totul, însă, depinde de sursa de energie care alimentează aparatul. Dacă electricitatea vine din arderea gazului natural, impactul ecologic pozitiv se diminuează considerabil. CEO-ul companiei recunoaște acest risc și subliniază urgența: „Nu putem aștepta decenii. Trebuie să facem ceva chiar acum.”
Cât de aproape suntem de benzină curată la pompă?
Chiar dacă Aircela pare să fi spart gheața, întrebarea care se află pe buzele tuturor este simplă: va putea tehnologia să fie adoptată pe scară largă și la prețuri accesibile? Deocamdată, compania nu a dezvăluit costul exact al aparatului, dar promite că „accesibilitatea este esențială” și mizează pe producția de masă pentru reducerea prețului.
În mod interesant, această abordare aduce o schimbare de paradigmă: în loc să ne forțeze să renunțăm la ceva (mașina pe benzină), ne oferă o alternativă care funcționează cu ce avem deja. Poate că nu este soluția ideală pe termen lung, dar este, cu siguranță, una care ar putea face diferența pe termen scurt și mediu.
Dacă Aircela reușește să-și atingă obiectivele, am putea asista la o tranziție ecologică care nu presupune sacrificii drastice, ci doar o schimbare de infrastructură. Iar dacă benzina „din aer” va putea deveni normă, nu excepție, atunci mobilitatea sustenabilă ar putea deveni realitate mai repede decât ne-am fi așteptat.
Până atunci, tot ce putem face este să urmărim cu interes cum o idee care părea imposibilă începe să prindă contur – cu fiecare galon extras, la propriu, din atmosferă.