main logo
3113

Inedit: Doi roboți au fost programați de studenții de la UTM să danseze

Un grup de studenți de la Facultatea Calculatoare, Informatică și Microelectronică (FCIM), din cadrul Universității Tehnice a Moldovei, a reușit să programeze doi roboți, astfel încât aceștia să danseze hora. Aceasta, însă, nu e unica lor capacitate.

Inedit: Doi roboți au fost programați de studenții de la UTM să dansezeFoto: Fb.com/USAID Moldova

Solicitată de Știri.md, șefa Departamentului Informatică și Ingineria Sistemelor din cadrul FCIM, Viorica Sudacevschi, ne-a oferit mai multe detalii despre cei doi roboți. 

Roboții umanoizi NAO, produși de compania SoftBank Robotics și Platforma robotică Robotino de la Festo Didactic, au ajuns la UTM la sfârșitul lunii februarie datorită proiectului Tehnologiile viitorului (FTA), finanțat de USAID și Guvernul Suediei.

Încă din primele zile, de când au fost aduși la facultate, interesul față de ei a fost foarte mare.

În special s-au manifestat studenții de la programul ”Robotică și Mecatronică”, anul I - Cebotarenco Corneliu, Corcodel Vladislav, Clima Andrei, Guțu Vlad, Drumea Nicu și studenții de la programul ”Calculatoare și Rețele”, anul II - Carauș Arina, Coda Victor, Lai Cristian și Vîlcu Virgiliu.

Acești studenți în doar două săptămâni au învățat roboții să danseze, să recunoască fețe, să răspundă la întrebări și să joace cunoscutul joc din copilărie ”Piatră-Foarfece-Hârtie”.

Pentru a programa un robot umanoid NAO, există două opțiuni principale: folosirea mediului de programare integrat Choregraphe sau un limbaj de programare de nivel înalt, precum Python sau Java. Aflându-se la început de cale, studenții au utilizat Choregraphe.

Tinerii au început prin a studia și înțelege conceptele de bază ale programării și ale roboticii, cum ar fi algoritmii, structurile de date, programarea orientată pe obiecte și cinematica roboților. Odată ce studenții au avut o înțelegere solidă a conceptelor de bază, următorul pas a fost să înceapă să experimenteze cu programarea roboților.

Unul dintre cele mai simple experimente de programare este să înveți roboții să se deplaseze. Studenții au început prin a programa roboții să se deplaseze în linie dreaptă și apoi să se îndepărteze și să se întoarcă la locul de pornire. 

Pentru a învăța roboții să danseze, studenții i-au antrenat să execute mișcări de bază, cum ar fi pașii laterali, să se rotească, să ridice brațele și să facă alte mișcări. Acest lucru implică programarea precisă a roboților pentru a executa mișcările dorite în sincronizare cu muzica.

Un lucru dificil este și calcularea centrului de greutate a roboților, pentru ca aceștia să nu piardă echilibrul, dar și sincronizarea mișcărilor roboților.

O altă sarcină pe care și-au propus-o spre realizare studenții a fost recunoașterea imaginilor, care permite roboților să detecteze și să recunoască fețele oamenilor din jurul lor și să reacționeze. Acest lucru implică programarea senzorilor de pe robotul NAO și a algoritmilor de recunoaștere facială.

O provocare a fost și includerea cunoscutei aplicații ChatGPT pe robotul NAO astfel încât acesta să răspundă la întrebări. 

Totodată, studenții au programat mișcările platformei și gripper-ul robotului, învățându-l cum să apuce, să transporte și să elibereze diferite obiecte. După ce au învățat să programeze gripper-ul și să detecteze obiectele, studenții au programat robotul pentru a transporta obiectele în locuri precizate. Acest lucru a implicat programarea unui traseu. 

Roboții vor fi utilizați preponderent de către studenții programelor de studii ”Robotică și Mecatronică”, ”Automatică și Informatică” și ”Calculatoare și Rețele”, dar și studenții de la celelalte programe de studii vor avea interacțiuni cu roboții în cadrul activităților didactice și extracurriculare.

Studenții care vor studia acești roboți vor dobândi o serie de abilități și competențe tehnice necesare pentru o carieră în domeniul roboticii sau în orice alt domeniu tehnic, cum ar fi programare și dezvoltare de software, controlul și manipularea roboților, lucrul cu senzori și camere, comunicarea și interconectarea roboților, dezvoltarea și integrarea sistemelor robotice. În același timp, ei obțin și abilități de rezolvare a problemelor, creativitate și gândire critică, comunicare și colaborare.

Spune-ne opinia ta

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării