main logo
1736

Studiu: Provocările femeilor în export și soluții pentru a fi depășite

Astăzi, 15 octombrie 2024, de Ziua Internațională a Femeilor din Mediul Rural, UN Women a organizat evenimentul „Femeile în export: Căi de acces spre piața globală”. Evenimentul a constituit un dialog între reprezentante și reprezentanți ai instituțiilor de stat, organizațiilor internaționale și donatorilor, asociațiilor de business, femeilor antreprenoare.

Studiu: Provocările femeilor în export și soluții pentru a fi depășiteSursa foto: UN Women

În cadrul evenimentului au fost prezentate constatările și recomandările studiului UN Women privind abilitarea economică a femeilor în comerț și promovarea exporturilor. Totodată au fost discutate potențiale inițiative și colaborări pentru dezvoltarea unor strategii și acțiuni concrete pentru a consolida exportul afacerilor conduse de femei, transmite Știri.md. 

Potrivit reprezentanței de țară UN Women Moldova, Dominika Stojanoska, acest studiu este primul pas către viitoarele inițiative care vor fi implementate pe parcursul mai multor ani, având ca scop valorificarea și consolidarea potențialului femeilor în afaceri, de la creșterea numărului femeilor antreprenoare până la sporirea prezenței femeilor în export. 

„Aceste eforturi nu sunt individuale și nu sunt doar în concordanță cu Obiectivele de Dezvoltare Durabilă, dar și cu procesul de aderare al Moldovei la UE pentru că integrarea dimensiunii de gen în comerț se aliniază agendei de integrare europeană”, a mai menționat Dominika Stojanoska. 

Astfel, potrivit datelor furnizate de Serviciul Fiscal de Stat, s-a înregistrat o creștere notabilă de aproximativ 60,2% (2023 față de 2013) a numărului de companii exportatoare deținute de femei. Această creștere depășește rata generală de creștere a companiilor exportatoare, indicând inițiative de succes în susținerea antreprenoriatului feminin. Totodată, datele relevă o rată de creștere încurajatoare (2023 față de 2013) de aproximativ 54,6% a companiilor exportatoare cu femei în roluri manageriale de top, cum ar fi CEO sau directoare generală. 

Cu toate acestea, în decurs de zece ani, ponderea companiilor exportatoare conduse de femei s-a menținut relativ constantă, la puțin peste 28%, chiar dacă numărul total de companii exportatoare a crescut.

Companiile deținute de femei au înregistrat o creștere încurajatoare, atât în ceea ce privește cifra de afaceri, cât și valoarea exporturilor. În același timp, diferența de salarizare între femei și bărbați în cadrul companiilor exportatoare a înregistrat, de asemenea, o creștere, de la 1.160 lei la 1.430 lei. Deși rata de creștere a acestei diferențe (23,3%) este mai mică decât cea a creșterii salariale generale pentru femei, aceasta rămâne semnificativă și subliniază o problemă persistentă a inegalității salariale.

Companiile de retail conduse de femei au înregistrat o creștere rapidă, ajungând la 3.881 în 2023, comparativ cu 1.910 în 2013, o evoluție ce reflectă o implicare antreprenorială susținută a femeilor pe termen lung. 

Totuși, analizând diferența de salarizare între femei și bărbați din sectorul retail, constatăm că aceasta aproape s-a dublat în perioada analizată, de la 790,40 lei la 1.453,87 lei. În timp ce salariile medii ale femeilor au înregistrat o creștere semnificativă, faptul că și discrepanța salarială s-a accentuat indică o creștere și mai pronunțată a salariilor omologilor lor bărbați.

Totodată, în cadrul studiului, au fost identificate următoarele provocări cu care se confruntă femeile în comerț și export:

  • Accesul la finanțare – antreprenoarele din Moldova se confruntă cu dificultăți semnificative în accesarea produselor financiare adaptate nevoilor lor.
  • Formarea profesională și dezvoltarea competențelor – există o lipsă de programe de formare și mentorat specifice femeilor în domeniul comerțului internațional, al strategiilor de intrare pe piețele de export și al gestiunii lanțului de aprovizionare global.
  • Stereotipurile de gen – femeile se confruntă cu norme sociale dăunătoare care impun roluri tradiționale și subestimează contribuția lor la economie.
  • Provocări legate de politici și reglementări – deși există politici generale de promovare a antreprenoriatului, mecanismele de sprijin specifice genului lipsesc.
  • Lipsa de rețele – rețelele de afaceri existente sunt dominate în mare parte de bărbați, sau nu dispun de o acoperire sau resurse suficiente pentru a include femeile în mod eficient, în special pe cele din zonele rurale.
  • Insuficiența de date dezagregate – există o nevoie stringentă de date mai cuprinzătoare privind participarea economică a femeilor, în special în sectoarele comerțului și exporturilor, care ar trasa direcția politicilor sectoriale.

Studiul elaborat de UN Women în colaborare cu Gateway Partners, a fost realizat pe baza cercetărilor secundare și a datelor furnizate de Serviciul Fiscal de Stat, Biroul Național de Statistică și a datelor disponibile la nivel european și internațional.

Pentru a răspunde acestor provocări, UN Women va iniția un set de acțiuni de conlucrare cu actorii relevanți menite să sprijine abilitarea economică a femeilor în comerț și promovarea exporturilor. Scopul este de a cataliza o schimbare transformatoare către o creștere economică incluzivă, prin sporirea participării femeilor din Moldova în aceste sectoare. UN Women propune o strategie ambițioasă, axată pe valorificarea potențialului femeilor în comerț și export, care se concentrează pe două direcții prioritare de intervenție:

  • consolidarea politicilor și a sprijinului instituțional pentru femei în comerț și export prin colectarea și analiza de date, consolidarea capacităților instituțiilor la nivel local, sporirea dialogului dintre părțile interesate, reforme regulatorii, sporirea accesului la finațare;
  • sporirea rezilienței și competitivității afacerilor conduse de femei prin dezvoltarea competențelor digitale și e-comerț al afacerilor conduse de femei, îmbunătățirea accesului la piețe și rețele, la diferite resurse și informații.

Evenimentul a fost organizat de UN Women cu sprijinul financiar al Suediei și face parte din una dintre direcțiile strategice de acțiune ale UN Women în Moldova, și anume Abilitarea economică a femeilor.

Sursa foto: UN Women

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării