main logo
767

Guvernul alocă încă 40 de milioane lei pentru centura Ungheniului

Guvernul Filip a aprobat pe 3 aprilie 2019, alocarea a încă 40 de milioane de lei pentru lucrările de construcție a drumului de ocolire a oraşului Ungheni, care deja a fost dat în exploatare în 2018.

Guvernul alocă încă 40 de milioane lei pentru centura UngheniuluiGuvernul mai alocă 40 de milioane lei drumului de ocolire de la Ungheni

E vorba de tronsonul de drum de 7,71 kilometri, construit de compania OHL ZS (Cehia) în cadrul Proiectului de Susținere a Programului din Sectorul Drumurilor, finanțat din mijloacele grantului Comisiei Europene „Facilitatea de Investiții pentru Vecinătate”, transmite Știri.md cu referire la mold-street.com.

Guvernul forțat să aloce alte 40 milioane lei pentru a cârpi drumul

Potrivit Administrației de Stat a Drumurilor (ASD), acesta a fost dat în exploatare încă în luna august 2018 şi "este rezultatul unei cooperări și conlucrări eficiente, dar și a unei munci asiduă depuse de toate părțile implicate în proces". 

Din documentul aprobat de Guvern nu este clar de ce e nevoie de alocat încă 40 de milioane de lei, pentru un drum construit timp de aproape 4 ani de o companie europeană.

Contractul de construcție a fost semnat încă pe 24 martie 2014, iar drumul urma să fie dat în exploatare în iunie 2016. Lucrările au fost însă tergiversate din diverse motive, așa că pe 1 ianuarie 2017, proiectul avea un grad de realizare de doar 25%.

La finele lunii august 2017 o inspecție a Administrației de Stat a Drumurilor  atesta însă că firma OHL ZS (Cehia), realizase doar 48,27% din lucrările de construcție și a încălcat prevederile acordului, dar și a unui Plan de Acțiuni.

La începutul lunii decembrie 2017, gradul de realizare a ajuns la 87%, dar drumul nu putea fi finalizat din cauza iernii. 

În același timp pe 6 decembrie 2017, a expirat acordul de grant pentru lucrările acestui drum, potrivit căruia UE oferea 11 milioane de euro, ceea ce semnifica că dacă banii rămași nu mai putea fi folosiți.

Moldova a ratat 2,4 milioane euro

Conform datelor prezentate de ASD, din cele 11 milioane euro, au fost absorbite circa 8,62 milioane de euro. În consecință restul sumei de circa 2,4 milioane de euro (peste 45 milioane de lei) a rămas la UE.

Respectiv acești bani urmau a fi alocați de la Bugetul de stat pentru a finaliza lucrările și a da în exploatare drumul. Potrivit ASD, anul trecut ar fi fost prevăzuţi în Fondul Rutier din 2018, circa 40 milioane lei (estimativ 2,1 milioane euro) în acest scop.

Raportul de executare a Fondului Rutier pentru anul 2018, însă nu e gata şi respectiv nu putem afla ce s-a întâmplat cu aceşti bani. şi dacă ei cu adevărat au fost alocaţi şi folosiţi la finalizarea lucrărilor.

Reacție oficială

Ministerul Economiei și Infrastructurii s-a sesizat pe marginea informațiilor apărute în mass-media cu referire la neclaritatea publicului referitoare la cofinanțarea lucrărilor de construcție a drumului de ocolire a or. Ungheni în suma de 40 mil. lei și în scopul clarificării comunicăm următoarele:

Contractul pentru construcția drumului de ocolire a or. Ungheni urmare a licitației internaționale a fost semnat cu compania OHL ZS a.s. (Republica Cehă) în sumă de 10,7 mil. Euro, care au fost oferiți grant de Comisia Europeană. 

Conform condițiilor Acordului de finanțare cu Comisia Europeană și condițiile Contractului semnat cu OHL, lucrările urmau a fi finalizate în anul 2016 cu expirarea perioadei de garanție în anul 2017, ultima dată a tragerii mijloacelor financiare din grant fiind stabilită pe data de 05.12.2017.

Luând în considerare mobilizarea târzie și resursele inadecvate alocate de către OHL care au condus la calitatea proastă a documentelor, prezentarea târzie a desenelor de construcție, lipsa organizației de asigurare a calității, etc., necătând la multiplele notificări înaintate de Inginer (compania de supervizare) și de Beneficiar, privind necesitatea îmbunătățirii capacității manageriale și organizatorice, de către OHL au fost întreprinse acțiuni concrete în anul 2017 (circa 50 % de lucrări executate).

Astfel, cheltuielile pentru finalizarea integrală a lucrărilor și Servicii de supervizare inclusiv pentru perioada de notificare a defecțiunilor (garanție) în mărime de circa 2 mil. EUR, urmează să fie finanțate sub formă de contribuție a Republicii Moldova.

În conformitate cu pct. 4 din Anexa nr.1 a H.G. nr. 225 din 12.03.2018, cofinanțarea lucrărilor de construcție a fost prevăzută pentru finanțarea lucrărilor de finalizare a drumului în cauză. În fapt, antreprenorul a executat lucrările prevăzute de contract dar nu a prezentat documentația necesară conformă cerințelor inginerului cu referire la executarea lucrărilor respective până la finele anului 2018, motiv din care Ministerul a operat modificări la Program prin H.G. nr.1124 din 14.11.2018. Astfel suma de 40 milioane lei a fost redistribuită conform necesităților de întreținere a drumurilor naționale pe alte capitole.

Prin urmare, cofinanțarea lucrărilor de construcție a drumului de ocolire a or. Ungheni a fost inclusă în aceeași mărime în Programul de repartizare a mijloacelor fondului rutier pentru drumurile naționale pentru anul 2019, care a fost aprobat de Guvern în ședința din 03.03.3019.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării