main logo
1867

De ce Ministerul Energiei vrea să instituie monopolul fiscal cu Moldgres

Încă la sfârșitul anului 2023, Ministerul Energiei a inițiat procedura de instituire a monopolului fiscal în domeniul energetic, în special în tranzacţiile de achiziţie a energiei electrice de către Energocom de la Centrala Termoelectrică Moldovenească de la Cuciurgan - Moldgres.

De ce Ministerul Energiei vrea să instituie monopolul fiscal cu MoldgresImagine simbol

După aproape jumătate de an de acalmie stranie şi o aparentă uitare a subiectului, într-o intervenţie pe pagina oficială a Ministerului Energiei, secretarul de stat Constantin Borosan a explicat de ce este necesară instituirea monopolului fiscal în domeniul energetic, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.

Moldgres va putea vinde energie electrică doar către Energocom

„După instituirea monopolului fiscal, întreprinderea Moldgres va putea vinde energie electrică doar către Energocom, iar Energocom va repartiza, va furniza această energie către furnizorii de pe piaţa cu amănuntul care au consumatori, proporţional cu cota lor de piaţă”, a declarat Constantin Borosan.

Secretarul de stat de la Ministerul Energiei a precizat că astfel toţi consumatorii, în mod echitabil, vor putea beneficia de energie electrică la un preţ avantajos.

„În acest mod evităm anumite situații de risc, cum au mai fost anterior, când în procedura de achiziție energiei electrice, care era lansată de participanţii reglementaţi (FEE-Nord, RED-Nord, Premier Energy, Premier Energy Distribution şi Moldelectrica - n.r.), Moldgres făcea oferte doar către cei mai mari furnizori, iar ceilalți participanți cu volume mai mici de energie electrică nu recepționau oferte din partea Moldgres. În acest mod se crea o distorsiune şi anumiți consumatori erau în situația să achiziționeze energie electrică la prețuri mai mari. Prin instituirea mecanismului de monopol fiscal evităm această situație și ne asigurăm că toți consumatorii, indiferent de regiunea în care sunt amplasați - centrul, sudul, nordul țării - beneficiază într-o manieră echitabilă, de energie electrică de la Moldgres”, a spus Borosan.

Un alt factor invocat de oficial este cel de securitate energetică, întrucât Moldgres asigură circa 80-85% din necesarul de energie electrică, respectiv restul trebuie să fie achiziţionată din alte surse. Potrivit lui Borosan, această energie va fi achiziţionată în conformitate cu regulile pieţei energiei electrice.

Procesul de instituire a monopolului fiscal implică câteva etape: de la opinia Consiliului Concurenţei, la aprobarea de către Comisia Națională pentru Monopol Fiscal şi apoi promovarea şi adoptarea de către Guvern a unei decizii în acest sens.

Perioada de instituire a monopolului fiscal la achiziţia de energie de la Moldgres de către Energocom este limitată până la finele anului 2025.

Acest termen este explicat prin lipsa de alternative la Moldgres. Astfel, la finele anului viitor este preconizată darea în exploatare a liniei electrice Isaccea-Vulcănești-Chișinău, care va asigura interconexiunea sistemului energetic moldovenesc cu cel din România şi UE, evitând astfel Centrala Moldgres.

Un alt factor invocat de Constantin Borosan este că până în 2025 va fi asigurată şi funcţionarea efectivă a pieţei de energie din Republica Moldova şi cuplarea ei cu cea Uniunii Europene.

Cine a tergiversat procesul

De menționat că, anterior, Stas Madan, director de programe la Expert-Grup, a anunţat că s-a retras din cadrul Comisiei Naționale pentru Monopol Fiscal, menţionând faptul că până acum la această structură au parvenit doar două solicitări, ambele fiind „slab argumentate fără evidențe care să justifice oportunitatea atribuirii monopolului fiscal sau mecanismele de implementare aferente”.

Astfel, de la Ministerul Energiei a venit solicitarea privind atribuirea statutului de monopol fiscal către Energocom și Moldelectrica în relațiile economice cu Moldgres, iar de la Metalferos SA - a venit solicitarea de a avea exclusivitate în relațiile economice (colectarea şi comerţul cu metal vechi) cu Uzina Metalurgică de la Râbnița (MMZ).

Potrivit lui Stas Madan, Ministerul Energiei a venit cu o analiză de impact exhaustivă ce justifică oportunitatea atribuirii monopolului fiscal, „iar având în vedere că piața energiei este una reglementată, aceasta simplifică urmărirea mecanismului de implementare a monopolului fiscal atribuit”.

„Respectiv, monopolul fiscal pentru SA „Energocom” și ÎS „Moldelectrica” putea fi atribuit încă din luna martie. Am comunicat despre aceasta și celorlalți membri și Secretariatului Comisiei, dar proiectul așa și nu a fost supus la vot. Motivele nu-mi sunt cunoscute – probabil se dorește votarea la pachet alături de solicitarea Metalferos. Cert este că acel proiect este gata de a fi promovat de două luni de zile”, afirmă economistul.

De menționat că Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării este instituţia responsabilă de proces şi deocamdată nu a prezentat un proiect în acest sens şi nici nu a venit cu explicaţiile de rigoare.

Statutul de monopol fiscal

Conform Legii cu privire la antreprenoriat și întreprinderi, statutul de monopol fiscal se atribuie unei întreprinderi sau unui grup de întreprinderi pentru a desfășura în exclusivitate o activitate economică aferentă unor bunuri, servicii, unui grup de bunuri sau grup de servicii în scopul obținerii veniturilor pentru stat.

La fel, statutul de monopol fiscal se atribuie doar persoanei juridice cu capital integral sau majoritar de stat. Statutul de monopol fiscal poate fi acordat dacă se întrunesc următoarele condiții: i) desfășoară o activitate economică pentru care este constatată necesitatea instituirii monopolului fiscal și această activitate nu este secundară sau auxiliară activității principale; ii) dispune de capacități tehnice, utilaje și aplică tehnologii performante pentru desfășurarea activității economice pentru care este constatată necesitatea instituirii monopolului fiscal.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării