1 mai, 10:111
1 405

Cel mai mare și costisitor proiect de interconectare energetică, tergiversat

1 mai, 10:111
1 405

Președintele Maia Sandu a solicitat de la instituțiile responsabile explicații în legătură cu tergiversarea proiectului de interconectare a rețelelor de energie electrică cu România, care este cel mai costisitor proiect din istoria țării.

Cel mai mare și costisitor proiect de interconectare energetică, tergiversat

„Potrivit foii de parcurs privind interconectarea energetică, aprobată de Guvern în 2015, stația electrică „back-to-back” de la Vulcănești și linia electrică Vulcănești-Chișinău urmau să fie date în exploatare în 2019. Iată că suntem în 2021, iar lucrările nici nu au început”, a atenționat Maia Sandu, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.

Cine tergiversează 

Șefa statului a menționat că Parlamentul a ratificat acordurile de împrumut pentru finanțarea proiectului încă în 2017, iar statul achită dobânzi pentru deservirea acestor împrumuturi. „Sunt tergiversări care ne costă mult prea scump”, a susținut șefa statului.

De asemenea, Maia Sandu a cerut să fie întreprinse toate măsurile pentru a soluționa problemele ce stau în calea implementării proiectului, care este unul dintre cele mai importante proiecte de dezvoltare, urmând să soluționeze problema dependenței de energia electrică dintr-o singură sursă.

Printre instituțiile vizate se numără ministerelor Economiei și Finanțelor, Cancelaria de Stat, Unitatea de implementare a proiectului, dar și întreprinderea de stat Moldelectrica.

Ce prevede proiectul

Proiectul prevede construcția unei linii aeriene de transport a energiei electrice (LEA) de 400 kV, cu o lungime de aproximativ 158 kilometri pe direcția Vulcănești–Chișinău, componenta de bază a unui proiect de circa 260 de milioane euro.

Aceasta va traversa teritoriul a 35 de localități din 9 regiuni ale țării, inclusiv UTA Găgăuzia și municipiul Chișinău. Totodată, vor fi modernizate și extinse stațiile electrice SE Chișinău 330 kV și SE Vulcănești 400 kV.

Autoritățile tot promit deja de aproape un deceniu startul lucrărilor, dar totul rămânea la stadiul promisiunilor.

Ofertele examinate în decurs de jumătate de an

Abia în luna iunie 2020 a fost anunțat licitația pentru realizarea proiectului, iar la începutul lunii noiembrie 2020, Unitatea de implementare a proiectului (UCIPE) a informat că 10 companii din România, Turcia, China, Rusia, India și Kazahstan au depus oferte.

UCIPE promitea atunci că va fi efectuată evaluarea ofertelor tehnice și financiare, dar nu specifica perioada. De atunci au trecut aproape șase luni, dar despre rezultatele evaluării nici o informație.

La începutul anului 2021, Guvernul a decis instituirea Comisiei de cercetare prealabilă pentru declararea utilității publice de interes național a lucrărilor din cadrul proiectului.

Potrivit datelor oficiale, aceasta s-a convocat doar o singură dată, la finele lunii februarie 2021.

Cine finanțează cel mai costisitor proiect

Valoarea estimată a acestor lucrări este de circa 260 milioane euro, acesta fiind cel mai mare și costisitor proiect energetic inițiat de Republica Moldova în anii independenței.

Finanțarea este asigurată prin linii de creditare în valoare de peste 220 milioane euro, inclusiv câte 80 milioane euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană pentru Investiții (BEI), 61 milioane de euro de la Asociația Internațională pentru Dezvoltare (AID), și un grant de circa 40 milioane euro din partea Uniunea Europeană.

Acordurile de creditare au fost negociate încă în anul 2017, dar ratificate de Guvern și Parlament abia în anii 2018-2019.

Totuși banii nu au putut fi accesați de întreprinderea Moldelectrica, din cauza unor prevederi din legislația moldovenească. Abia în iunie 2020, după ce au fost efectuate unele modificări în legislație, a putut fi lansată licitația.

Interconectarea va fi realizată de către întreprinderea de stat Moldelectrica, în perioada 2019 - 2024, care anterior a promis că o va realiza până în 2022.

Investiția va fi recuperată din contul tarifului reglementat de transport al energiei electrice, care se estimează că va crește în următorii ani.

Specialiștii, însă, au avertizat că o astfel de investiție majoră va fi dificil de recuperat rapid. Ba chiar deloc, în condițiile Republicii Moldova. În consecință, au propus alte soluții de alternativă care însă nu au fost acceptate.

„Potrivit foii de parcurs privind interconectarea energetică, aprobată de Guvern în 2015, stația electrică „back-to-back” de la Vulcănești și linia electrică Vulcănești-Chișinău urmau să fie date în exploatare în 2019. Iată că suntem în 2021, iar lucrările nici nu au început”, a atenționat Maia Sandu, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.

Cine tergiversează 

Șefa statului a menționat că Parlamentul a ratificat acordurile de împrumut pentru finanțarea proiectului încă în 2017, iar statul achită dobânzi pentru deservirea acestor împrumuturi. „Sunt tergiversări care ne costă mult prea scump”, a susținut șefa statului.

De asemenea, Maia Sandu a cerut să fie întreprinse toate măsurile pentru a soluționa problemele ce stau în calea implementării proiectului, care este unul dintre cele mai importante proiecte de dezvoltare, urmând să soluționeze problema dependenței de energia electrică dintr-o singură sursă.

Printre instituțiile vizate se numără ministerelor Economiei și Finanțelor, Cancelaria de Stat, Unitatea de implementare a proiectului, dar și întreprinderea de stat Moldelectrica.

Ce prevede proiectul

Proiectul prevede construcția unei linii aeriene de transport a energiei electrice (LEA) de 400 kV, cu o lungime de aproximativ 158 kilometri pe direcția Vulcănești–Chișinău, componenta de bază a unui proiect de circa 260 de milioane euro.

Aceasta va traversa teritoriul a 35 de localități din 9 regiuni ale țării, inclusiv UTA Găgăuzia și municipiul Chișinău. Totodată, vor fi modernizate și extinse stațiile electrice SE Chișinău 330 kV și SE Vulcănești 400 kV.

Autoritățile tot promit deja de aproape un deceniu startul lucrărilor, dar totul rămânea la stadiul promisiunilor.

Ofertele examinate în decurs de jumătate de an

Abia în luna iunie 2020 a fost anunțat licitația pentru realizarea proiectului, iar la începutul lunii noiembrie 2020, Unitatea de implementare a proiectului (UCIPE) a informat că 10 companii din România, Turcia, China, Rusia, India și Kazahstan au depus oferte.

UCIPE promitea atunci că va fi efectuată evaluarea ofertelor tehnice și financiare, dar nu specifica perioada. De atunci au trecut aproape șase luni, dar despre rezultatele evaluării nici o informație.

La începutul anului 2021, Guvernul a decis instituirea Comisiei de cercetare prealabilă pentru declararea utilității publice de interes național a lucrărilor din cadrul proiectului.

Potrivit datelor oficiale, aceasta s-a convocat doar o singură dată, la finele lunii februarie 2021.

Cine finanțează cel mai costisitor proiect

Valoarea estimată a acestor lucrări este de circa 260 milioane euro, acesta fiind cel mai mare și costisitor proiect energetic inițiat de Republica Moldova în anii independenței.

Finanțarea este asigurată prin linii de creditare în valoare de peste 220 milioane euro, inclusiv câte 80 milioane euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană pentru Investiții (BEI), 61 milioane de euro de la Asociația Internațională pentru Dezvoltare (AID), și un grant de circa 40 milioane euro din partea Uniunea Europeană.

Acordurile de creditare au fost negociate încă în anul 2017, dar ratificate de Guvern și Parlament abia în anii 2018-2019.

Totuși banii nu au putut fi accesați de întreprinderea Moldelectrica, din cauza unor prevederi din legislația moldovenească. Abia în iunie 2020, după ce au fost efectuate unele modificări în legislație, a putut fi lansată licitația.

Interconectarea va fi realizată de către întreprinderea de stat Moldelectrica, în perioada 2019 - 2024, care anterior a promis că o va realiza până în 2022.

Investiția va fi recuperată din contul tarifului reglementat de transport al energiei electrice, care se estimează că va crește în următorii ani.

Specialiștii, însă, au avertizat că o astfel de investiție majoră va fi dificil de recuperat rapid. Ba chiar deloc, în condițiile Republicii Moldova. În consecință, au propus alte soluții de alternativă care însă nu au fost acceptate.

Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter

Loading...

Loading...