9 iunie, 07:563
726

ANRE: Prețul mediu de import al carburanților s-a majorat cu 20-25%

9 iunie, 07:563
726

Raportul Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) privind rezultatul monitorizării pieței produselor petroliere a Republicii Moldova pentru trimestrul I al anului 2021, contrazice afirmațiile unor politicieni privind scumpirea semnificativă a prețului la pompă al produselor petroliere, comparativ cu cele de import.

ANRE: Prețul mediu de import al carburanților s-a majorat cu 20-25%Foto: știri.md

Documentul relevă că, din ianuarie și până în martie 2021, prețul mediu de import al carburanților s-a majorat cu 20-25%, în timp ce prețul mediu de comercializare cu amănuntul – cu 11-12%, adică de două ori mai lent, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.

Prețul de import al benzinei a crescut cu 23,4%

Potrivit raportului ANRE, în luna ianuarie al anului curent, prețul mediu de import al unei tone de benzină a fost de 510,6 dolari/tona, crescând către luna martie la 630,0 dolari/tona sau cu 23,4%. În lei moldovenești, prețului mediu de procurare din luna martie a crescut cu 23,39% în comparație cu cel din luna ianuarie.

Prețurile de import la motorină au avut o creștere ceva mai mică decât cele la benzină. Astfel, prețul mediu ponderat de import reflectat în dolari/tona în luna martie s-a majorat în comparație cu luna ianuarie cu 20,12%, sau cu 20,13 % exprimat în lei/tonă.

În aceeași perioadă prețul mediu ponderat de import al gazului lichefiat exprimat în dolari/tona în luna martie s-a majorat în comparație cu luna ianuarie cu 24,49%, sau cu cu 24,50% în lei/tonă.

Factorii principali care au dus la majorarea prețului de import la produse petroliere principale și la gazul lichefiat sunt creșterea prețurilor la burse regionale.

Prețul mediu de comercializare a carburanților a crescut cu 11-12%

În aceeași perioadă prețul mediu de comercializare la benzinării a carburanților a crescut cu 11-12%.

Dacă în luna ianuarie a anului curent, prețul mediu de comercializare al unui litru de benzină A95 (99% din benzina comercializată pe piață este de acest tip) a fost de 16,32 lei, apoi către luna martie a ajuns la 18,1 lei/litrul, sau a crescut cu 10,9%.

Prețurile la motorină au crescut ceva mai tare decât cele la benzină. Astfel, prețul mediu de comercializare cu amănuntul al unui litru de motorină în luna martie s-a majorat în comparație cu luna ianuarie cu 12,13%.

Cel de comercializare cu amănuntul a gazului lichefiat în luna martie s-a majorat în comparație cu luna ianuarie cu 11,2%.

ANRE explică scumpirile la produsele petroliere pe piața internă prin creșterea cotaţiilor la bursele internaţionale; deprecierea monedei naţionale în raport cu dolarul SUA și majorarea cotei accizei de la 1 ianuarie 2021.

De unde importăm carburanții

Datele ANRE mai relevă că circa 70,5% din produsele petroliere importate a fost motorină, 20,83% – benzină A95, 8,14% – gaz petrolier lichefiat (LPG) și 0,51% – benzină A98.

România reprezintă principalul furnizor de produse petroliere deținând din totalul importat o cotă de 100% la benzină și 82,62% la motorină.

Această tendință se explică prin prezența pe piața autohtonă a companiilor petroliere care dețin rafinării proprii în statul vecin și distanța mică care permite importul pe cale rutieră la costuri relativ mici.

Din celelalte țări furnizoare de produse petroliere principale pot fi menționate Federația Rusă cu 14,11%, Bulgaria cu 3,25% și Belarus cu 0,02% la motorină.

Importurile de gaz lichefiat sunt efectuate din patru țări: Kazahstan – 42,08%, România – 33,2%, Federaţia Rusă – 16,26% și Belarus cu 8,64%. Această tendință se explică prin faptul că prețul de vânzare a gazului lichefiat din Kazahstan și Federația Rusă este mai mic decât în alte regiuni.

Documentul relevă că, din ianuarie și până în martie 2021, prețul mediu de import al carburanților s-a majorat cu 20-25%, în timp ce prețul mediu de comercializare cu amănuntul – cu 11-12%, adică de două ori mai lent, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.

Prețul de import al benzinei a crescut cu 23,4%

Potrivit raportului ANRE, în luna ianuarie al anului curent, prețul mediu de import al unei tone de benzină a fost de 510,6 dolari/tona, crescând către luna martie la 630,0 dolari/tona sau cu 23,4%. În lei moldovenești, prețului mediu de procurare din luna martie a crescut cu 23,39% în comparație cu cel din luna ianuarie.

Prețurile de import la motorină au avut o creștere ceva mai mică decât cele la benzină. Astfel, prețul mediu ponderat de import reflectat în dolari/tona în luna martie s-a majorat în comparație cu luna ianuarie cu 20,12%, sau cu 20,13 % exprimat în lei/tonă.

În aceeași perioadă prețul mediu ponderat de import al gazului lichefiat exprimat în dolari/tona în luna martie s-a majorat în comparație cu luna ianuarie cu 24,49%, sau cu cu 24,50% în lei/tonă.

Factorii principali care au dus la majorarea prețului de import la produse petroliere principale și la gazul lichefiat sunt creșterea prețurilor la burse regionale.

Prețul mediu de comercializare a carburanților a crescut cu 11-12%

În aceeași perioadă prețul mediu de comercializare la benzinării a carburanților a crescut cu 11-12%.

Dacă în luna ianuarie a anului curent, prețul mediu de comercializare al unui litru de benzină A95 (99% din benzina comercializată pe piață este de acest tip) a fost de 16,32 lei, apoi către luna martie a ajuns la 18,1 lei/litrul, sau a crescut cu 10,9%.

Prețurile la motorină au crescut ceva mai tare decât cele la benzină. Astfel, prețul mediu de comercializare cu amănuntul al unui litru de motorină în luna martie s-a majorat în comparație cu luna ianuarie cu 12,13%.

Cel de comercializare cu amănuntul a gazului lichefiat în luna martie s-a majorat în comparație cu luna ianuarie cu 11,2%.

ANRE explică scumpirile la produsele petroliere pe piața internă prin creșterea cotaţiilor la bursele internaţionale; deprecierea monedei naţionale în raport cu dolarul SUA și majorarea cotei accizei de la 1 ianuarie 2021.

De unde importăm carburanții

Datele ANRE mai relevă că circa 70,5% din produsele petroliere importate a fost motorină, 20,83% – benzină A95, 8,14% – gaz petrolier lichefiat (LPG) și 0,51% – benzină A98.

România reprezintă principalul furnizor de produse petroliere deținând din totalul importat o cotă de 100% la benzină și 82,62% la motorină.

Această tendință se explică prin prezența pe piața autohtonă a companiilor petroliere care dețin rafinării proprii în statul vecin și distanța mică care permite importul pe cale rutieră la costuri relativ mici.

Din celelalte țări furnizoare de produse petroliere principale pot fi menționate Federația Rusă cu 14,11%, Bulgaria cu 3,25% și Belarus cu 0,02% la motorină.

Importurile de gaz lichefiat sunt efectuate din patru țări: Kazahstan – 42,08%, România – 33,2%, Federaţia Rusă – 16,26% și Belarus cu 8,64%. Această tendință se explică prin faptul că prețul de vânzare a gazului lichefiat din Kazahstan și Federația Rusă este mai mic decât în alte regiuni.

Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate

Loading...

Loading...