Air Moldova, la un pas de faliment. Dabija: E din cauza managementului defectuos
Cel mai mare operator aerian din Republica Moldova a suspendat toate zborurile până pe 16 iunie.
În acest context, Lilia Dabija, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, a declarat în cadrul emisiunii „Punctul pe AZi” că aceasta este o entitate privată care a ajuns în așa situație din cauza managementului defectuos. Demnitarul a menționat că autoritățile sunt în negocieri cu alți operatori pentru a oferi alternative cetățenilor, transmite Știri.md cu referire la tvrmoldova.md.
„Air Moldova este o companie și o entitate privată. Din Air Moldova doar sintagma Moldova ne induce în eroare și, fiind o entitate privată, datorită managementului defectuos au acumulat datorii exorbitante în raport cu prestatorii de servicii aeroportuare și în raport cu eurocontrolul. Ceea ce poate face statul este să asigure că consumatorii care au procurat bilete de la această entitate privată să-și restituie bani. Am comunicat noi la minister, cât și colegii noștri la Autoritatea Aeronautică Civilă, care de altfel este și organ de control pentru protecția consumatorilor în astfel de situații, care sunt procedurile legale ce urmează a fi întreprinse de fiecare consumator. Să se adreseze Air Moldova. Air Moldova este obligată, în termen, să trimită o notificare prin e-mail dacă zborurile au fost anulate în speță, să le asigure inclusiv repararea prejudiciilor cauzate prin anularea acestor zboruri. Air Moldova urmează să achite aceste costuri și aceste prejudicii. În caz contrar este pasibilă de răspundere”, a declarat Lilia Dabija.
În context, Dabija a precizat că ministerul are în plan elaborarea unui concept de dezvoltare în ceea ce privește unicul aeroport funcțional din R. Moldova, dar și modificarea taxei aeroportuare.
„Avem multe planuri de dezvoltare. La solicitarea prim-ministrului Dorin Recean, suntem pe ultima sută de metri în definitivarea unui plan de dezvoltare a aeroportului și la revizuirea mărimii taxei aeroportuare, mă refer aici la taxa de modernizare care este achitată aici de fiecare pasager la plecare din R. Moldova, nouă euro se încasează la moment. Suma care urma a fi utilizată exclusiv în modernizarea aeroportului. Observăm că nu a fost atins acest obiectiv, facem și aici anumite calcule și analize ca să venim către publicul larg cu anumite dovezi. Obiectivul nostru esențial la moment este să scădem această taxă și să asigurăm evoluția și dezvoltarea aeroportului astfel încât să atragem cât mai mulți operatori, inclusiv operatori low-cost pe piața noastră de servicii aeriene. Suntem la moment în discuții cu diferiți operatori, inclusiv cu cei din România, cu cei din Ungaria, cu cei din Polonia, astfel încât piața noastră să servească loc de prestare a acestor servicii, să fie o piață sigură de dezvoltare și, cel mai important, să acoperim acele destinații de zboruri care nu mai sunt acoperite la moment de Air Moldova”, a punctat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
În ceea ce privește construcția sau dezvoltarea unui nou aeroport, Dabija a specificat că există un concept în privința Aeroportului Mărculești.
„Avem, conform Planului de activitate al Guvernului pe acest an, elaborarea unui concept privind dezvoltarea Aeroportului de la Mărculești. Aici trebuie să elaborăm un studiu de fezabilitate care să justifice investițiile și utilizarea acestui Aeroport pentru partea de nord a R. Moldova”, a declarat Dabija.