9 octombrie, 18:52
857
0
Decizii privind importul rablelor în diferite țări ale lumii
9 octombrie, 18:52
857
0

În mod surprinzător, printre țările care interzic cu totul importurile de automobile vechi și poluante nu sunt cele la care ne-am aștepta, și anume prosperele democrații occidentale, ci țări precum Egiptul, Sudanul și Marocul, țări în care importarea mașinilor uzate este pur și simplu interzisă și imposibilă legal.

Foto: RFE

Importurile de mașini de mâna a doua sunt de asemenea interzise legal și într-o țară cum e Brazilia, dar și în multe alte țări ale Americii de Sud, transmite Știri.md cu referire la Europa Liberă.

Alte țări din Africa și America de Sud impun tarife diferite (și punitive) în funcție de vârsta vehiculului. Puține sunt, în lume, țările care permit importul de mașini uzate fără restricție de vârstă. Costa Rica, de pildă, e una din acestea.

În Europa de Est, până țările sărace candidate la intrarea în UE, cum sunt Albania, Muntenegru și Serbia, și-au modificat legislația pentru a corespunde celei a Europei occidentale. 

Aici accentul nu se pune pe vârsta mașinii, ci pe emisiile de carbon. Deși legislația s-a îmbunătățit enorm în ultimul deceniu, totuși vârsta medie a vehiculelor în circulație tinde să fie mult mai ridicată în estul decât în vestul Europei. De vină nu e doar legislația în sine, poate pe hârtie foarte severă, cât regimul lax al controalelor, inspecțiilor și întreținerii.

Apoi, sistemul fiscal în est nu prea tinde să încurajeze, prin diferențierea taxelor, folosirea preferențială a vehiculelor ecologice.

În Ucraina, de pildă, aproape jumătate din mașinile importate sunt de mâna a doua. Totuși, mașinile care se situează în afara celui mai coborât barem european al emisiilor sunt interzise la import.

În Georgia, situația este exact inversă, iar Georgia este una din țările care taxează mai puțin mașinile vechi decât cele noi. Vârsta medie a mașinilor importate este de 13 ani. Cele vechi sunt taxate mai puțin. Georgia are astfel unul din cele mai vechi parcuri auto din lume.

Și Armenia vecină favorizează mașinile vechi, însă le preferă pe cele de mici dimensiuni.

Rusia în schimb taxează cu 30% mașinile mai vechi de un an, apoi cu 35% între 3 și 5 ani. La peste 5 ani, se taxează în funcție de motor.

În unele țări, cum e Macedonia, în Balcani, unde taxarea mașinilor vechi de import se bazează exclusiv pe dimensiunile motorului, asta înseamnă că starea reală a motorului nu e aproape niciodată controlată, ci doar se calculează centimetrii cubi. 

Trebuie spus că asta e stimulat și de cantitatea exporturilor din Europa occidentală. Mașinile vechi reprezintă nu mai puțin de 6% din exporturile europene, iar Europa de Est e principala piață, urmată de Asia centrală și abia pe locul trei Africa.

Germania este, evident, principalul exportator mondial de mașini uzate, urmată de Japonia. Din nou, situația reală din țările importatoare n-ar trebui să fie evaluată doar prin legislația și condițiile tehnice ale importului propriu-zis, ci și prin calitatea controalelor și a inspecțiilor tehnice de după.

Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter