Comunicați țării o știre importantă!×
23 mai
1
  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
1
  • 0
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
1
592

StopFals: Autoritățile din Moldova au dat Ucrainei în arendă râul Nistru

La 21 februarie 2019, mai multe portaluri apropiate Partidului Socialiștilor din R. Moldova au publicat o știre prin care anunțau că autoritățile de la Chișinău au semnat un document prin care au dat râul Nistru în arendă Ucrainei pentru 49 de ani.

Informația este una falsă și are la bază un articol publicat în 2017 de un cunoscut expert de mediu, care însă vorbea despre pericolul semnării unui astfel de document privind Nistrul, nu despre faptul că așa ceva deja s-a semnat, transmite Știri.md cu referire la stopfals.md.

„Actuala conducere a R. Moldova a acceptat toate solicitările părții ucrainene și a semnat documentul scandalos cu privire la folosirea resurselor râului Nistru”, se precizează într-un material cu titlul „Autoritățile din Moldova au dat Ucrainei în arendă râul Nistru pentru 49 de ani”, publicat pe site-ul Actualități.md, afiliat Partidului Socialiștilor din R. Moldova. La scurt timp, știrea a fost preluată și de site-ul site-ul News.mail.ru.

Portalul actualități.md a menționat la finalul articolului că sursa informației este site-ul bloknot-moldova.md, și el cunoscut ca unul care publică des materiale favorabile PSRM. Linkul oferit spre acest site nu duce însă către articol, ci spre prima pagină a site-ului bloknot-moldova.md.

Informația a fost tirajată și de postul de televiziune Accent TV, afiliat PSRM, care a anunțat că a preluat informația tot de pe site-ul bloknot-moldova.md, care, la rându-i, a precizat că a preluat-o pe pe site-ul kp.md (Комсомольская Правда в Молдове). Nici în știrea de pe actualitati.md și nici în cea de pe site-ul a-tv.md (site-ul televiziunii Accent TV) nu au fost indicate linkuri către materialele concrete de pe bloknot-moldova sau kp.md.

O căutare mai minuțioasă arată că informațiile din corpul știrilor publicate pe 21 februarie 2019 au fost tirajate de către cele două site-uri, bloknot-moldova.md și kp.md,în urmă cu un an și jumătate, la data de 22 octombrie 2017. Informația primară este un text publicat de site-ul Kp.md de către expertul de mediu Ilia Trombițchi, care vorbea despre pericolul pe care-l reprezintă pentru râul Nistru semnarea unui acord cu partea ucraineană în condițiile cerute de aceștia, și nu despre faptul că un asemenea contract a fost semnat.

Expert în domeniul ecologiei: „Clar că informația este falsă”

Ilia Trombițchi a confirmat că informația distribuită de site-urile actualitati.md, a-tv.md sau news.mail.ru nu corespunde adevărului. „Clar că informația este falsă. Eu tot am fost foarte dezamăgit când a apărut noutatea asta. Ei au luat un articol vechi, au pus o altă denumire, precum că așa s-a întâmplat. E inadmisibil pentru mass-media să faci asemenea lucruri. Asta socialiștii au făcut. Articolul de acum a fost făcut în baza unui interviu de-al meu mai vechi”, a punctat Ilia Trombițchi.

Valentina Țapiș, secretar de stat în cadrul Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului a confirmat și ea, într-un interviu pentru portalul newsmaker.md, că informația apărută în presă zilele trecute nu corespunde adevărului.

Site-ul actualitati.md a fost înregistrat de Iuri Vitneanski, consilier municipal PSRM. Postul de televiziune Accent TV, cunoscut pentru politica sa pro-PSRM, este deţinut de firma „Telesistem TV” SRL, administrată de Stanislav Vîjga, care a activat anterior la postul TV NIT, închis din cauza propagandei comuniste. Beneficiarul televiziunii, conform actelor depuse la CCA, este Vadim Ciubară, un cetăţean moldovean stabilit la Moscova şi prezentat de mai multe site-uri drept consilier al liderului PSRM, Igor Dodon. Acesta controlează televiziunea prin intermediul firmei „Media Invest Service”.

Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Ați găsit greșeală?
Vă rugăm să ne anunțați!×