Restanțe salariale la CFM: Angajații nu au primit lefurile din aprilie
Din nou probleme la „Calea Ferată din Moldova”, după ce mai mulți angajați nu și-au primit salariile pentru lunile aprilie și mai.
Potrivit unor angajați CFM, care au dorit să rămână sub protecția anonimatului, din cauză că nu au primit salariile deja de două luni, sunt nevoiți să se împrumute de la rude, transmite Știri.md.
Contactată de Știri.md, directoarea comercială a CFM, Victoria Pitușcanu Iordachi, a declarat că, într-adevăr, angajații CFM nu și-au primit salariile din luna aprilie, iar conducerea întreprinderii sunt în căutarea unor soluții pentru ca angajații să-și primească lefurile, iar pe viitor să nu fie înregistrate astfel de probleme.
Întrebată la ce sumă se ridică restanțele salariale, Victoria Pitușcanu Iordachi a declarat că la moment nu poate oferi o cifră exactă pentru că, în fiecare lună, bugetul pentru acordarea salariilor angajaților este diferit.
Totuși, potrivit declarațiilor anterioare ale ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, dar și fostei conduceri a întreprinderii, în ultimul an, CFM aloca lunar în jur de 40 de milioane de lei pentru achitarea salariilor pentru angajați. Astfel, restanțele salariile pe care le-ar avea CFM față de angajați ar fi de circa 80 de milioane de lei.
Nu este pentru prima dată când întreprinderea de stat acumulează datorii la plata salariilor.
În anii 2020 şi 2021, CFM a fost la un pas de faliment din cauza problemelor financiare, iar angajaţii întreprinderii de stat nu şi-au primit salariile chiar şi o jumătate de an. Restanțele depășeau suma de 150 de milioane de lei. Pentru că nu și-au ridicat salariile de luni bune, feroviarii au ieșit de mai multe ori la protest, blocând chiar și circulația trenurilor.
Un raport al Comisiei speciale create atunci de Parlament pentru a investiga situația arăta că, în ultimul deceniu, „Calea Ferată din Moldova” a fost delapidată de peste un miliard de lei. Datoriile s-au acumulat după o serie de furturi de motorină, dar și de cheltuieli nejustificate.
Anterior, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat că soluția pentru a rezolva problema privind restanțele financiare ale CFM este de a restructura complet întreprinderea, menționând că această măsură este esențială pentru a readuce profitabilitatea și sustenabilitatea CFM.