main logo
1031

Cinci moldoveni vor cuceri Oceanul Arctic pe o barcă cu pânze

Pe o barcă de oțel, cu pânze purpurii pe catarge, și cu inimi fierbinți la bord, opt bărbați, printre care cinci moldoveni, pornesc din Rekjavik, Islanda pe 15 Iunie, ca peste 14 zile să ajungă în Illusaat, Groenlanda.

Cinci moldoveni vor cuceri Oceanul Arctic pe o barcă cu pânzeFoto: facebook.com

Dânșii vor avea parte în marea aventură de mii de mile maritime de apă, ghețari, balene, urși albi și cele mai uimitoare priveliști pe care le are planeta, transmite Știri.md cu referire la Unimedia

Unul dintre aventurieri, dar și cel care a inițiat această expediție, Anatol Untură, a povestit pe pagina sa de Facebook detaliile despre marea călătorie.

Vă invităm să citiți mai multe detalii în descrierile lui.

Echipa: Inima oricărei expediții e echipa. Cu o echipă unită și previzibilă, poți străbate continente, oceane și chiar planete! Echipa din expediția asta este formată din 8 oameni și e una multinațională. Avem aventurieri din trei țări - România, Moldova și Rusia. O parte din noi avem deja experiență pe mare - o parte încă nu. Toți diferiți, dar uniți de același gând și scop. Sinergia din colectiv și divizarea clară a rolurilor e cel mai important lucru în așa expediții extremale. E nevoie de capacitate de a aplana situațiile de criză, care inevitabil apar într-o expediție printre ghețari și vânturi nebune. De înțelepciune și răbdare pentru a rezolva situațiile tensionate, care inevitabil apar dacă bagi 8 bărbați într-un spațiu închis pe două săptămâni. E nevoie de curaj și voință de fier pentru a înfrunta furtuni, izolare, ghețari și ocean dezlănțuit. Așadar, temerarii noștri sunt:

Capitanul - Nikita Baban-Lutsenko - Skipper profesionist, cu mai mult de 20 de ani de experiență și zeci de expediții la activ. Oleg Margină - Marinar și skipper profesionist cu o vastă experiență în sailing. Instructor la cea mai bună școală de sailing din România - SetSail Nauticschool. Laurentiu Gaitan - Gaitan Laurentiu, Comandant pe nave tank, sailor in timpul liber, aventurier de meserie. Dan Untură - Om de afaceri. Pentru prima dată pe mare, însă un expediționist cu o experiență enormă pe uscat. Împătimit de motoare și tehnică de epocă. Mihai Melnic - Unul din cei mai buni medici cardiologi din România. Pasionat de aviație, vânătoare, expediții auto și mai nou - sailing. Igor Moldovanu - Diplomat de carieră, jurist, pasionat de culinărie și împătimit de mare și navigație. Mihai Donciu - Freight Forwarder de profesie. Stabilit in Danemarca, Practic Brazilian Jiu Jitsu, pasionat de călătorii. Anatol Untura - Om de afaceri. Împătimit de expediții și călătorii pe uscat, mare și aer.

IBarca Asta este barca cu care vom străbate Oceanul din Islanda până în Groelanda. Barca "Petru I" este o barcă de legendă. A fost construită în 1992 în atelierele metalurgice din Magnitogorsk, este fabricată integral din oțel de calitate înaltă și e unica barcă din lume care a străbătut ambele căi de navigație artice - nord-est și nord-vest - în cadrul unei singure expediții. Deasemenea barca și echipajul său au câștigat una din cele mai dificile întreceri din lume - Regata Artcică în jurul Globului unde a parcurs aproape 10 000 de mile nautice și a întrecut cu 12 ore barca norvegiană care a venit pe locul doi. Barca este una confortabilă, cu hulă uscată și izolată și temperatură constantă de 15-17 grade. Față de racer-ul SetSail Farr 40 (Oeru Valentin salut!) unde mi-am început eu viața de navigator și unde era mai uscat pe punte decât în hulă - asta e hotel de 5 stele :) Barca are bucătărie și baie, generatoare de electricitate și rezerve de tărie - tot de ce e nevoie pentru o expediție cât de cât confortabilă printre ghețari și balene. Barca e propulsată de un diesel de 150 cai putere și de 140 de metri pătrați de pânze de tip Bermuda Rig ceea ce îi dă o viteză bună de croazieră și stabilitate la furtuni și valuri care la sigur ne așteaptă în această traversadă. Viața pe barcă e organizată în carturi (schimburi) 4 oameni câte 6 ore. Astfel timp de 24 de ore, ai 12 ore de odihnă și somn - și 12 ore de muncă pe punte sau la bucătărie (sper acolo să nimeresc). Cam asta ar fi despre barcă, mă voi strădui zilnic să vă dau informații noi despre expediția care începe pe 15 Iunie.

Itinerarul Expediția noastră începe în marina din Rekjavik, capitala Islandei. Barca noastră e acum în marș acum din Svalbard (Spitsbergen) spre Islanda și trebuie să ajungă pe 14 în Rekjavik. Pe data de 15, vom procura totul necesar pentru traversadă pe ocean și vom porni în noaptea din 15 spre 16 iunie. preconizăm să străbatem cam 3 000 km pe ocean, din care primele 7-8 zile vom fi fără internet și conexiune de date. Doar SMS și telefonie prin satelit. După care urmează să ajungem în Groenlanda unde sperăm să avem 3G și internet. După care urmează survolarea țărmului vestic al Groenlandei până în Ilulissat - una din ultimele așezări omenești din Groenlanda - nu departe de țărmul vestic al Americii de Nord. Itinerarul urmează drumul parcurs de Olaf Vikingul, acum sute de ani. El plecând din Norvegia spre Islanda, apoi Groenlanda și într-un final New Foundland în America de Nord. Itinerarul e unul dificil, aproape de Cercul Arctic și cu condiții de zi polară. Adică soarele nu va apune și vom avea o zonă crepusculară cam tot timpul. Temperaturile nu se vor ridica mai sus de 5 grade Celsius, însă datorită umedității și vântului, temperatura resimțită va fi de cam minus 10 grade. În drumul nostru așteptăm furtuni nordice și mare agitată. Vânturi înghețate, valuri înspumate, ghețari hoinari și balene albastre în Groenlanda. Va fi un itinerar plin de aventură și încercări. Sper să îl parcurgem cu brio.

Echipamentul. Poate cel mai important lucru în așa tip de expediții este echipamentul. Barca e echipată cu toate necesarele pentru traversade la latitudini înalte, e o barcă care a fost în zeci de expediții în apele nordului și care are și recorduri mondiale la activ. Avem generatoare de electricitate, desalinizator de apa, motor pentru zilele fără vânt și multe alte chestii care ne vor ajuta în expediție. Navigația e una performantă, bazată pe ultimele tehnologii GPS și Glonas, barca e dotată și cu un radar marin, care permite identificare obstacolelor pe apă și a altor bărci. La fel, nu mai puțin important este și echiparea personală a expediționiștilor. Pentru a înfrunta frigul, vântul și apa - e nevoie de echipament care costă mii de euro și care e special conceput pentru așa tip de călătorii. E nevoie de un sistem din minim 3 straturi de haine. Lenjerie termo pe primul strat. Polar pentru căldură pe al doilea strat și al treilea strat exterior - haine speciale care opresc vântul și ploaia, dar și valurile. Cizmele din cauciuc natural sunt la fel un must în așa expediții. Ele realizează cea mai buna aderență cu puntea bărcii. Vestele de salvare și harnașamentul sunt principalele mijloace de salvare. Cu ele te legi de barcă când e mare agitată, iar dacă și cazi în apă - vesta e prima care se declanșează și te ține la suprafață. La fel, pentru situațiile de urgență, barca e echipată și cu o altă barcă gonflabilă, care permite supraviețuirea în caz de naufragiu a bărcii principale.

Mâncare. Barca are o bucătărie full funcțională și care permite pregătirea oricăror bucate. Toate proviziile le vom face pe mal, în Islanda, de la semifabricate la băuturi, legume, fructe. La fel, vom pescui pe drum - sperăm să ne suplinim meniul și cu pește proaspăt. Mâncarea va fi pregătită de bucătării de serviciu. Fiecare dintre noi va fi pe rând bucătar și va pregăti cina pentru restul echipajului. Sper să nu ducem lipsă de mâncare bună.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării