ONG: Listele de partid nu corespund principiului egalității de șanse
  • 1
  • 0
  • 0
  • 1
  • 0
2
23 Ian. 18:4535
ONG: Listele de partid nu corespund principiului egalității de șanse

Listele de partid şi componenţa candidaţilor în circumscripţiile uninominale nu respectă principiul egalităţii de şanse. Această opinie este cuprinsă în primul raport de monitorizare a alegerilor, elaborat de Fundaţia Est-Europeană, Centrul de Parteneriat pentru Dezvoltare şi Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova.

  • 1
  • 0
  • 0
  • 1
  • 0
2
35
  • 0
  • 0
  • 2
  • 0
  • 1
3
  • 0
  • 0
  • 2
  • 0
  • 1
3
4,8K

Investigație: Cum a dăruit Șor 37 de microbuze noi la Orhei

La mai bine de trei ani după ce s-a lăudat că le va oferi orheienilor transport gratuit imediat ce câştigă alegerile locale şi cu numai două luni înainte de parlamentare, Ilan Şor susţine că şi-a îndeplinit promisiunea.

Oamenii din Orhei pot călători pe gratis, dar numai patru ore pe zi. Primăria a refuzat să ofere informații de unde a luat bani pentru noile oferte, transmite Știri.md cu referire la anticoruptie.md.

Radio Orhei.info și ziarul Cuvântul de la Rezina au analizat contextul şi au ajuns la concluzia că banii cu care se laudă primarul sunt tot din bugetul public.

Cu 3 zile până la finele anului 2018 şi cu aproape 2 luni înainte de scrutinul parlamentar din februarie 2019, la Orhei au fost puse în circulaţie 37 de microbuze noi, cu un grafic ce include şi 4 ore pe zi de transportare gratuită a călătorilor pe rutele orăşeneşti.

Noutatea despre gratuitățile oferite de primărie nu a fost însoțită de careva detalii financiare, dar s-a relevat că acestea sunt „încă un cadou” din partea lui Ilan Șor pentru orheienii care „vor circula gratuit, la fel ca în perioada sovietică”. 

Cele 37 de microbuze, care circulă acum prin Orhei sunt de model ГАЗ Газель, au fost produse în Rusia, fiecare dintre acestea dispunând de 20 de scaune pentru pasageri.

Chiar dacă autorităţile nu se grăbesc să ofere detalii despre această tranzacţie, unele financiare de context transpar, totuși, din unele date recente.

În august 2018, autorităţile municipale şi-au exprimat acordul ca ÎM Orhei Transport să achiziţioneze, în rate sau în leasing, 43 de autobuze noi, cu o valoare de cca 17.650.000 lei.

În octombrie 2018, din bugetul municipal au fost alocaţi 9.822.400 lei pentru majorarea capitalului social al ÎM Orhei Transport, pentru „dezvoltarea întreprinderii (…) şi infrastructurii rutiere”. Banii au fost alocaţi de Consiliul Municipal Orhei, care a fost convocat de primarul Ilan Șor în ședință extraordinară. Tot atunci, consilierii au votat şi pentru ca Orhei Transport să încheie un contract de leasing cu Victoria-Leasing SRL, pentru procurarea unor autobuze noi, iar Asociaţia Obştească (AO) "Pentru Orhei", să fie fidejusor (garant) al acestei tranzacţii. 

Termenul leasingului a fost stabilit pe o perioadă de 3 ani, cu o contribuţie iniţială de 40%. Sursa de acoperire a cheltuielilor legate de procurarea microbuzelor noi a fost determinată parțial din contul capitalului social şi parţial din contul ÎM Orhei Transport. De notat că alocarea mijloacelor financiare întreprinderii subordonate s-a făcut după ce, cu o săptămână mai înainte, autorităţile municipale au acceptat să fie sponsorizate timp de 3 ani de AO „Pentru Orhei", pentru „dezvoltarea infrastructurii rutiere” şi au precizat bugetul municipal cu 9 822 400 lei atât la venituri, cât și la cheltuieli.

Acum 3 ani (decembrie 2015), Ilan Șor promitea, în cadrul unei prezentări publice de amploare, că parcul de maşini de pe rutele urbane va fi înnoit cu 12 autobuze MAZ (Belarus) şi 19 microbuze Hyunday (Coreea de Sud) care urmau să iasă pe rute în aprilie 2016. După ce s-a instalat la Primăria Orhei (iulie 2015), Ilan Șor a fost întrebat când îşi va îndeplini promisiunea electorală despre punerea transportului gratuit la dispoziţia orheienilor. Primarul Șor a răspuns că acest lucru nu poate fi făcut imediat.