main logo
10766

Cum a căzut avionul de spionaj al rușilor în capcana ucraineană

Forțele armate ucrainene au reușit să doboare un avion rusesc de detectare radar cu rază lungă de acțiune A-50, atrăgându-l într-o capcană, a declarat analistul Tom Cooper, adăugând că a fost opera specialiștilor ucraineni în radare și rachete.

Cum a căzut avionul de spionaj al rușilor în capcana ucraineanăadevarul.ro

Într-un comentariu pentru Forbes, expertul a subliniat că mai multe radare situate pe teritoriul Crimeei, anexată temporar, ar fi putut fi dezactivate în timpul loviturilor de sâmbătă ale Forțelor de Apărare ale Kievului, ceea ce le-a permis să suprime acoperirea radarului inamic, lăsând bateriile de rachete supraviețuitoare din peninsulă parțial nevăzute, transmite Știri.md cu referire la adevarul.ro.

Acest lucru se întâmplă în principal în nordul Crimeei, unde terenul poate masca avioanele, UAV-urile și rachetele ucrainene.

"Comandanții ruși au făcut un lucru evident, dar stupid. Ei au ordonat ca unul dintre avioanele radar A-50U, care în mod normal zboară departe în sud, deasupra Mării Azov, să se deplaseze mai la nord pentru a extinde acoperirea radar peste cea mai mare parte a Crimeei", crede Cooper.

Imaginile din satelit arată că traseul cel mai nordic al A-50 trece pe deasupra orașului Berdiansk, care se află în raza de acțiune a sistemelor Patriot. Cu toate acestea, forțele armate ucrainene ar fi putut desfășura un alt sistem de apărare aeriană, S-300, pentru a lansa atacul.

"Este posibil ca ucrainenii să fi desfășurat un lansator și un radar, precum și echipamente de alimentare cu energie pentru unul dintre cele trei SAM-uri PAC-2/3... împreună cu unul dintre radarele lor S-300", sugerează Cooper. Forbes notează că surse rusești au raportat deja că o baterie ucraineană S-300 necunoscută până acum a fost activată înainte ca A-50 și Il-22 să fie lovite.

Este probabil ca acest sistem să fi funcționat în cooperare cu Patriot în acel moment. S-300 ar putea, de exemplu, să efectueze iluminarea inițială și să ghideze ținta de-a lungul traiectoriei către o baterie Patriot ascunsă din apropiere. După aceea, SAM-ul american ar putea să își activeze radarul pentru câteva secunde.

"Suficient de mult timp pentru a-și obține propriile date de țintire, dar prea puțin pentru ca rușii să îi detecteze în mod fiabil radiația și să o evalueze ca pe o amenințare", explică Cooper, adăugând că, în cele din urmă, a fost o lansare de rachetă reușită.

Pe 14 ianuarie, forțele de apărare ucrainene au doborât un avion rusesc de detectare radar cu rază lungă de acțiune A-50 deasupra Mării Azov și au lovit un avion centru de control aerian inamic Il-22, care se pare că a reușit să ajungă la aerodromul Anapa. Defence Express a comparat deja eliminarea aeronavei DRLV cu scrierea unei noi pagini în istoria militară, deoarece acesta este primul caz de acest fel.

Distrugerea aeronavei de detectare a radarului cu rază lungă de acțiune A-50 a Forțelor Armate Ruse este de mare importanță. Cel mai probabil, Federația Rusă va fi nevoită să reconsidere problema limitării zonelor de operare a aeronavelor sale, potrivit serviciilor de informații ale armatei britanice.

Aeronava A-50 joacă cel mai important rol în sistemul de supraveghere aeriană al rușilor pentru operațiuni de luptă.

„Forțele aeriene ruse mai au opt avioane A-50, care probabil pot acoperi consecințele pierderii . Cu toate acestea, sarcina crescută a aeronavelor rămase, combinată cu pierderea echipajului, va limita probabil durata pe termen lung a misiunii”, au adăugat serviciile de informații.

Șeful Direcției Principale de Informații a Ministerului Apărării al Ucrainei, Kirilo Budanov, a spus că distrugerea aeronavei rusești de detectare a radarului cu rază lungă de acțiune A-50 va afecta probabil capacitatea Rusiei de a opera și comunica pe front „non-stop” .

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării