main logo
1033

Impedimentul care blochează reabilitarea drumurilor nu a fost înlăturat

Lucrările de reabilitare a 85,5 kilometri ai drumului național M3 Chișinău-Giurgiulești, divizate în 2 secțiuni, ar putea fi finalizate peste un an, în septembrie 2022, a anunțat într-o postare pe Facebook, vicepremierul Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Impedimentul care blochează reabilitarea drumurilor nu a fost înlăturatFoto: Facebook/ Andrei Spînu

"Am mers la Vulcănești, pe Drumul național M3 Chișinău - Giurgiulești. Am făcut mai multe staționări pentru a vedea cum decurg lucrările pe mai multe porțiuni de drum. Din discuțiile cu inginerii de pe șantiere, reabilitările merg conform termenelor contractuali. Am fost asigurat că drumul va fi finalizat în septembrie 2022", susţine ministrul, transmite Știri.md cu referire la mold-street.com.

Cine efectuează lucrările

Proiectul este divizat în 2 sectoare și prevede reabilitarea sistemului rutier a 54,4 kilometri ai primei secțiuni, ce traversează ieșirea din municipiul Comrat, satele Chirsova, Congaz și Svetlîi din UTA Găgăuzia, Balabanu, Aluatu și Chirilovca din raionul Taraclia și construcția a 31,1 kilometri de drum nou a secțiunii doi, ce trece prin localitățile Ciumai din raionul Taraclia și Burlăceni din raionul Cahul.

Lucrările la acest drum sunt efectuate de compania LLC Automagistral - Pivden (ТОВ Автомагістраль-Південь) din Odesa, Ucraina, afiliată unui oligarh ucrainean. Compania ucraineană a câştigat, în august 2018, licitaţia organizată de Administraţia de Stat a Drumurilor (ASD), iar timpul planificat pentru finalizarea lucrărilor este de 36 luni și 12 luni pentru perioada de notificare a defecțiunilor (perioada de garanție).

Lucrările de reabilitare însă au avansat lent şi acum trei luni înregistrau un progres de execuție a lucrărilor de peste 73% pe primul lot și doar de 30% pe al doilea lot, anunța ASD.

Potrivit ministrului Infrastructurii Andrei Spînu, ar exista impedimente la efectuarea lucrărilor la acest drum, cât şi la altele.

“Un impediment, care-l vom soluționa cu Ministerul Mediului sunt gropile de împrumut (zona de extragere a pământului pentru construcția drumurilor).

Din cauza birocrațiilor și a cadrului legal, companiile sunt nevoite să nu lucreze la capacitate maximă. În acest sens, vom interveni pentru a debloca situația, astfel ca lucrările să se desfășoare fără întârzieri”, a comunicat ministrul.

Reabilitarea drumurilor, blocată de o prevedere din Codul Subsolului 

De notat că problema gropilor de împrumut este una veche şi anterior şi alţi miniştri sau guverne au încercat să găsească o soluţie.

În prezent, pentru obținerea permisiunii de excavare a pământului la construcția rambleurilor, conform procedurilor stabilite în Codul Subsolului, este necesară o perioadă de timp îndelungată, ceea ce pune în pericol respectarea termenilor contractuale de executare a lucrărilor rutiere și poate duce la ratarea mijloacelor financiare alocate de instituțiile financiare internaționale.

Anterior, potrivit unor amendamente propuse de un grup de deputați democrați, urma a fi permisă extragerea rocilor sedimentare, neconsolidate, de argilă, argilă nisipoasă, nisip argilos, până la o adâncime de cinci metri, fără atribuirea în folosință a subsolului, în baza proiectelor de execuție, coordonate cu Agenția pentru Geologie și Resurse Minerale, supuse expertizei ecologice de stat sau evaluării impactului asupra mediului, cu acordul proprietarului terenului.

Necesitatea de a opera modificări la Codul Subsolului astfel încât să se simplifice folosirea așa-ziselor gropi de împrumut, este una stringentă pentru că crează mari dificultăți la realizarea proiectelor de reabilitarea drumurilor publice, finanțate de instituțiile financiare internaționale. Totodată, ea a fost și este o sursă de corupție sau de risc de corupție.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării